Close

Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 18

Thread: Fiat F2 Racer

    1. Kit: , by (Established Member) Haddewade is offline
      Builder Last Online: Dec 2019 Show Printable Version Email this Page
      Model Scale: 1/8 Rating:  Thanks: 3
      Started: 03-14-18 Build Revisions: Never  
      Not Supported

      A couple of you guys asked me if i have a topic from my build of the Fiat F2, I Did not till now.
      I start with the pictures and the dutch explanation, hope that's okÚ, the rest of it will follow in englisch.

      Als eerste de vooras, die was zowel links als rechts aan de uiteinden afgebroken, geen punt. Druppeltje secondenlijm en de boel zit weer redelijk strak aan elkaar.


      https://flic.kr/p/DdD9Qb]P5312022.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      Maar ja, als het al eens gebroken is dan zal dat ongetwijfeld weer gebeuren dus............. gaat er een nieuwe vooras uit messing gekunsteld worden. De plastieke geplakte versie kon mooi als maat object dienen en na een avondje stoeien met drafsight (een volledige en gratis autocad programma) stond er een vooras in 2d op papier. Maar de vooras is uitgevoerd als een H balk constructie dus ik ben nog niet klaar :D Maar eerst moest ik zien hoe ik de tekening waar ik bijna 4 uur aan heb gewerkt op een messing plaat kon krijgen. Beetje surfend over het web kwam ik de term transferfolie tegen, wacht even ik heb nog van dat transparante spul liggen waar ze vroeger sheets voor een presentatie mee maakten, en het kon nog door de laser printer ook. Dus printen dat spul en gewapend met transparant en strijkbout de garage in getogen. Plaatje op de messingplaat geplakt, strijkbout aangeslingerd en erop gezet en na 5 minuten wachten eens voorzichtig gekeken en HOERAAAAAAA het werkt, de tekening stond op het messing.




      https://flic.kr/p/DdDaxJ]P6072023.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      Daarna met de boormachine rondom gaatjes geboord om het figuurzagen te vergemakkelijken


      https://flic.kr/p/21ixQXo]17938221384_e95c02efd3_o.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






      Gaten kaas :D


      https://flic.kr/p/21ixRUU]18373666910_38f5d096c8_o.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






      En uitgezaagd.


      https://flic.kr/p/21ixSvy]18564767081_d817736180_o.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






      Nu beginnen de fijn-slijp werkzaamheden.


      [HR][/HR]

      De fijnslijp werkzaamheden zijn gedaan en het middenstuk is klaar.




      https://flic.kr/p/21ixT6m]IMG_20150607_183807.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      https://flic.kr/p/21ixW9W]img_20150607_183819_18651978539_o.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      Tevens een drietal strips van 0,5 mm dik en 8 mm breed messing geknipt voor de onder en bovenzijde van de H balk en de uitsparing voor de fusees en tevens twee bussen gedraaid waar straks de fusees middels pennen in bevestigd worden.


      https://flic.kr/p/21ixWLh]IMG_20150607_183828.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


      Van 3 mm triplex heb ik een mal gezaagd, de plaat triplex op een plaatje mdf geschroef, de hele santemekraam erin gestoken en gefixeerd en daarna de boel gesoldeerd.




      Dit is de tussenstand. Nu moeten er nog twee kleine plaatjes op de 'vlakke' stukken gesoldeerd worden waarop het verenpakket bevestigd wordt en dan het meest penibele, zowel aan de linker als rechter zijde moet er dwars door de constructie twee gaten geboord worden waarin weer een bus komt brrrrrrrrrrrrrrr
      Als laatste worden dan een stuk tussen de bussen uitgezaagd/geslepen en dan kan ik de fusees gaan maken.




      https://flic.kr/p/21ixY5j]P6092024.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


      [HR][/HR]

      De gaatjes voor de bussen boren ging wonderbaarlijk goed.
      Ook het solderen ervan ging met wat natte lappen, om de rest tegen verhitting te beschermen ook goed.




      https://flic.kr/p/21mmovt]P6102027.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      https://flic.kr/p/21mmoUp]P6102028.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






      https://flic.kr/p/21mmpeH]P6102029.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      Volgende fase, het uitzagen van de fusees en de fusees zelf.


      [HR][/HR]

      De fusees.


      De fusees heb ik gemaakt van een stuk 6 kant messing, deze afgedraaid op de maten en op de uiteinden draad getapt waarop de wielmoer bevestigd word.






      De fusees op de as zijn uitgezaagd, afgevlakt en het geheel pas gemaakt.










      [HR][/HR]

      De achteras.


      Inmiddels kent de aap het kunstje :D en heb ik dus dezelfde werkwijze gevolgd als bij de vooras.




      Het stuk uit de kit
      https://flic.kr/p/21mmpxD]P6142030.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      De uiteinden zijn ook weer gedraaid van 6 kant messing en voorzien van sleuven waarin de uiteinden van de as gesoldeerd is.


      https://flic.kr/p/21mmq3B]P6142031.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




      https://flic.kr/p/21mmqGc]P6142033.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
      Show Complete First Post

      Show Your Support

      • This build may not be copied, reproduced or published elsewhere without author's permission.
        Please note: The first post will be displayed at the top of every page.

  1. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    Bougies.


    De bougies zijn bij de demontage gesneuveld, die zaten met een of andere bruislijm geplakt en ook na een een week in de vriezer gaf de lijm geen sjoege.
    Van een stukje 6 kant messing de 'voet' gedraaid, daarin een M 1.6 draadeindje, daaroverheen een stukje evergreen 2.5 m met tot slot een moertje waarachter later het kabelschoentje komt te zitten.




    https://flic.kr/p/21mmric]P6232034.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






    https://flic.kr/p/21mmrCR]P6232035.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






    https://flic.kr/p/21mmrUT]P6232037.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    [HR][/HR]Zo langzaam aan gaan we het modelbouwen weer wat oppakken, en ik krijg er ook weer zin aan als je ziet wat ik vandaag kon afhalen.


    8 perfect gelaserde voor en achterwielen uit 5 mm berkenhout. Alles dubbel voor de zekerheid.


    https://flic.kr/p/21iybDY]PA272068.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #2

  2. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    Mijn versie ga ik als volgt maken, als eerste heb ik 4 messing kogels gedraaid van circa 4 mm doorsnee, in elke een gaatje van 2 mm geboord waardoor een messing buisje met een kelkje gestoken word. Dan nog eens haaks een gaatje door en door boren voor de vleugelmoer met daarop het veertje en de splitpen. (de vleugelmoeren
    worden gekocht, de veren en splitpennen maak ik zelf)


    https://flic.kr/p/21iycAs]PB032070.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr












    https://flic.kr/p/21iydiQ]PB042071.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    De pijpjes met kelkjes wilde ik eerst van 2mm messing buis maken om die dan vervolgens op te trompen zodat er een kelkje zou ontstaan maar na de eerste poging bleek dat er een wel heel erg klein kelkje zou komen, amper genoeg voor een paar druppels benzine *LOL*


    Groter maken ging niet want dan scheurde het messing in. Toen een stukje rond 4 mm in de draaibank gezet,
    afgedraaid tot circa 1,8 mm en het uiteinde afgeschuind, afsteken en omdraaien en vervolgens voorboren met 1,25 mm daarna met een taps freesje het kelkje verder gevormd.


    Toen de kogels afgestoken, kelkjes erdoor, solderen, schoonmaken, terug in de boormachine en de 'dwarsgaten' voor de kraanspindel geboord.




    https://flic.kr/p/21iydGq]PB052072.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    En een pas proef op de definitieve plek op het blok.


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #3

  3. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    2 stuks carterontluchtingen gemaakt aangezien de pocher kit daarin niet voorziet.


    Simpel maar bevredigend karweitje, zo komen we steeds dichter bij de werkelijkheid.


    https://flic.kr/p/21gvBtE]PB082079.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    [HR][/HR]




    En wat heb je aan Primer Cocks zonder goede vonk? juist!...... dus dan zijn nu de bougies aan de beurt.


    Aangezien de draaibank toch al op tafel staat ook meteen maar de bougies aangepakt, de originele zijn tijdens de sloop gesneuveld. Ze waren me ook zeker niet naar mij zin.
    De bougies bestaat uit 4 onderdelen t.w.; stukje 4 mm 6-kant messing, een styreen buisje, stukje M 1,4 draadstang en een passend moertje.
    Het messing deel is bewerkt zodat ik een plug heb om het in het blok te passen, een basis waarop de styreen buis mooi aansluit en een 1.5 mm gaatje erdoorheen.
    Styreen buisje met een heel fijn geslepen afsteekbeitel voorzien van 3 groefjes en lichtelijk met de vijl daarna conisch gevijld.


    Tot slot dan de samen bouw, draadstang erin gelijmd met secondenlijm, daarop de isolator eveneens met secondenlijm gelijmd en dan het moertje waarachter straks het kabelschoentje geklemd wordt.




    https://flic.kr/p/21gvCH3]PB082082.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Op naar de koelleidingen en de bijbehorende koppelingen.


    [HR][/HR]
    De koelleidingen moeten nog even op zich laten wachten, ik had vandaag mijn zinnen gezet op de olietank t.b.v. de smering van de motor. De tank uit de kit is van plastic, een levenloos rechttoe rechtaan ding.
    Allereerst heb ik 0,3 mm messing plaat op maat geknipt en omgezet, dat werden de twee helften van de tank, vervolgens de deksel en de bodemplaat uitgeknipt, randjes omgezet en het geheel imekander geplakt met een vlam en wat tin. Het moet links en rechts nog wat bijgewerkt worden maar het begin is er.


    https://flic.kr/p/21gvDc9]PB142083.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21gvDJG]PB142084.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Hoe kan je zien hoeveel olie er nog in de tank zit?......Je ziet hierin 2 uitvoeringen, een 'ordinair' ruitje aan de voorzijde of een peilglas aan de zijkant van de tank. De laatste spreekt me het meest aan dus ging ik daar voor. De basis is een 3 mm staaf messing die ik teruggedraaid heb tot ongeveer rond 2,5 mm. Met aan de bovenzijde een uitstulping voor de deksel en aan de onderzijde een passing voor de haakse montage aan de tank. De tweede stap was het boren van een 1,5 mm gaatje door 2/3 van de stok, daarna met een 1 mm freesje de stok voor het 'peilglas' opengewerkt. Het peilglas zelf is een stukje siliconen slang van circa 1mm in doorsnee wat ik even heb ondergedompeld in tamiya Fiat F2 Racer orange clear.
    Als laatste de dop gemaakt, die moest ik wel maken anders kon ik het peilglas er niet inkrijgen.


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #4

  4. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    Om te laten zien dat het echt klein, en eigen werk, is heb ik er een cent naast gezet.


    https://flic.kr/p/21gvEPN]PB152086.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21gvEPN]PB152086.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21gvFxm]PB152087.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






    En gemonteerd op de tank ziet dat er dus zo uit, de bout moet nog aan de onderzijde gemonteerd worden, dan zit e.e.a. strak in elkaar maar dat doe ik pas als ik alle componenten van de tank klaar heb want voor de verdere voortgang gaat het peilglas voor nu veilig in een zakje.


    https://flic.kr/p/21gvGaU]PB152088.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/21gvGKS]PB152089.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    [B]En het kan nog KLEINER :mrgreen:[/B]


    De sluitingsknoppen (geen idee hoe je die dingen noemt) maar ze zorgen ervoor dat de deksel op de olietank blijft zitten. Dit keer begonnen met (in de kleine draaibank) een staf messing van rond 3 mm af te draaien naar 2,6 mm voor de volgende bewerking, en dat is het kartelen. Voor het kartelen is het belangrijk dat het materiaal 'zuiver rond' is. Het kartelen zelf doe ik met een kartelapparaat, dat is een tooltje met 2 geharde wieltjes met een recht of schuine groef om een recht respectievelijk een diamant profiel in het messing te 'drukken'.


    Dit tooltje gebruik ik, http://www.hogetex.com/media/catalog.../S/6S05104.jpg




    Deze heeft het voordeel dat je dwars-support van de draaibank veel minder te leiden heeft aangezien er toch behoorlijke krachten vrijkomen bij deze bewerking.
    Het hart van de kartelwieltjes plaats je op het hart van het werkstuk, en dan met weinig druk, met laag toerental en veel olie, om de wrijving te verminderen, ga je steeds van links naar rechts, of andersom, dit laatste hangt af van de richting van de groeven in het wieltje. Voor de eerste gang is dat even uittesten welke kant hij voor de eerste 'groef gang' het makkelijkste loopt. Na de eerste 'gang' laat je de wieltje op het werkstuk en zet d.m.v. de knop een beetje meer druk en ga je in tegenovergestelde richting. Als je dat een aantal keren hebt gedaan dan krijg je dit,


    https://flic.kr/p/21gvHRE]PB162091.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Daarna ben ik verder gegaan in de Unimat om de knopjes hun uiteindelijke vorm te geven. Begonnen met het pielleke op de kop, daarna de groef om tenslotte het geheel af te steken met de steekbeitel.


    https://flic.kr/p/GpRjEZ]PB162093.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/GpRkuV]PB162095.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






    In totaal heb ik 2 keer 6 cm gekartelde staaf die ik compleet gebruik voor het maken van de knopjes, een aantal voor de olietank, de rest zal of voor reserve gaan of zijn plek ergens anders in de auto vinden.
    [HR][/HR]
    Zo 13 knopjes verder vond ik het wel even Ju :D


    Verder met de olietank deksel, van een 1 mm dik koperen plaatje heb ik het volgende gemaakt.


    Gaatjes geboord voor de knoppen die kon ik dan weer gebruiken om het plaatje van 34 x 12 mm vast te zetten op een houten klosje


    https://flic.kr/p/GpRkUn]PB172096.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    De boel vastgezet op de freestafel, op de vierhoeken een uitsparing gefreesd van 3 mm en rondom een randje van 0,3mm diep en breed weg gefreesd.


    https://flic.kr/p/GpRmBe]PB182098.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Na bewerken met een polijst borstel en hij is klaar voor montage.


    https://flic.kr/p/21iym99]PB182100.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #5

  5. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    Ik heb de carterontluchtingen opnieuw gemaakt omdat ik nieuw referentie materiaal vond en ze net niet helemaal klopten.




    https://flic.kr/p/21iymSU]PB202101.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/21iynJo]PB202103.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr








    [HR][/HR]



    Vandaag is het stuur aan de beurt. De sleepringen waren al gebroken en ik had dus 2 opties, lijmen of nieuw maken, jullie kennen me onderhand dat werd dus puzzelen hoe de ringen te maken.


    https://flic.kr/p/21iyraS]PB222109.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    De sleepringen zijn 20 en respectievelijk 28 mm in diameter, circa 2 mm breed en 1 mm dik.
    In eerste instantie had ik het idee om ze op messingplaat uit te tekenen om dan uit te knippen/vijlen/slijpen maar ik zag de bui al hangen, dat zou nooit mooi rond worden en dat zou jammer zijn aangezien ze prominent op het stuur zitten.
    Dus verder zitten denken hoe ik dat zou gaan doen, en verdomd! een zittend gat bedenkt zich wat :D


    Als eerste heb ik 2 stukken messing genomen, een van rond 23.5 en de ander van 29,5 mm, die in de draaibank mooi zuiver afgedraaid om daarna met achtereenvolgens, centerboren, boren oplopend tot 15 mm om zo een opening te krijgen.
    Daarna met een binnen-draaibeitel ze uitgedraaid tot de vereiste maat, so far so good, plannetje werkt.


    https://flic.kr/p/21iyokJ]PB222105.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/21iyptL]PB222106.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr








    Daarna rechtopstaand in een drieklauw op de freesmachine de 1 mm gaatjes voor de boutjes geboord. Daarna drieklauw horizontaal en met de zaag in de frees net onder de gaatjes door een sleufje gezaagd over de volledige diepte, daarna drieklauw weer rechtop om vervolgens de ringetjes af te zagen.


    https://flic.kr/p/21iypXw]PB222107.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






    Om dit te krijgen :D


    https://flic.kr/p/21iyqtb]PB222108.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






    [HR][/HR]

    En ik ben verder gegaan met het stuur, dit keer het stuurwiel zelf.


    Allereerst begonnen met een staaf messing vierkant 5mm aan 4 zijden taps te freesen over een lengte van ongeveer 3,5 cm.
    Daarna met de frees aan twee zijden 2 mm weggefreesd om het opstaande randje te krijgen (wat overigens aan de onderzijde van het stuur zit)
    Dit werkje alleen heeft me 6 avonden en per avond een uurtje of 3 gekost.....


    https://flic.kr/p/21iyrM3]PB282110.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21iyscS]PB282111.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21iysGj]PB282112.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Vervolgens de stukje op maat borend met een frees op de dikke kant zover geboord dat ze met een flintertje nog aan de stok hingen, afgebroken, omgedraaid en in de machineklem gezet en verder uitgefreesd zodat er een mooie ronding ontstond.




    De bus waar de stuurstang in gaat is van 8 mm messing teruggedraaid tot 7 mm en toen nog verder tot 6,25 mm en aan beide zijden een randje laten staan waar de uiteinden van de spaken tussen vallen.


    Als laatste een ring op een 1 mm dikke messingplaat afgetekend, de messingplaat op een stuk aluminium 'stok' met industrie lijm gelijmd en afgedraaid op maat, daarna met een steekbeitel heel behoedzaam de ring afgestoken.
    (hier zie je nog het overblijfsel op de 'stok')




    https://flic.kr/p/21iysGj]PB282112.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    En wat je dan tenslotte krijgt als alles in elkander gesoldeerd is,


    https://flic.kr/p/GpRtbr]PB292116.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/GpRujD]PB292117.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/GpRvkg]PB292118.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
    [HR][/HR]

    Volgende klusje was het hout erop lijmen, ik heb bij het lasersnijden van de wielen ook stuurringen laten laseren voor alle auto's die ik in stock heb liggen dus, 2x maatje Fiat erbij beetje 2k lijm aangemaakt en aan beide zijden een ring gelijmd.
    En na droging schuren dat het een lieve lust is :D


    Daarna de sleepringen met hun houders erop gezet, voor nu even met secondelijm maar ik denk dat ik er nog wat tin tegenaan gooi om er zeker van te zijn dat ze goed vast zitten.
    Dit is de stand tot nu toe.




    https://flic.kr/p/GpRyhZ]PC062125.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21gvW4f]PC062126.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21gvWq7]PC062127.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    [HR][/HR]En omdat vandaag toch K weer was heb ik ook, uit 1 mm messing plaat, de reservewiel houders gemaakt. Dit is nooit door pocher geleverd maar hoort er wel op te zitten.
    Omdat Pocher sommige zaken wel in schaal 1:1 op tekening in de handleiding erbij zet kon ik ze gemakkelijk overbrengen op transparant en met de strijkbout methode overzetten op de messing plaat.
    En na een paar uurtje boren, zagen, slijpen (het machientje kon dus meteen vol aan de bak) en polijsten is dit het resultaat. De vorken moeten aan de bovenzijde nog met touw omwikkeld worden maar dat komt later. Eerst wil ik zo goed als alle messing delen maken, ze dan achter elkaar polijsten en poetsen zodat het hele spul glimt als een aap met 7 lullen, dan met blanke lak sealen en dan afmonteren op het model.




    https://flic.kr/p/GpRwza]PC062123.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/GpRxH2]PC062124.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    [HR][/HR]

    Vanavond later dan normaal van mijn werk gekomen dus niet heel veel klus tijd beschikbaar maar genoeg om een 'bok' voor de opbouw van het motorblok in elkander te solderen.
    Geheel is opgebouwd uit vierkant 5 mm profiel en 'koud' in elkaar gesoldeerd zodat ik voor een volgende bouw de 'bok' eenvoudig kan ombouwen.


    https://flic.kr/p/21gvWM9]PC072128.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/21gvXao]PC072129.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/21gvXxY]PC072130.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #6

  6. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    [B]Waterpomp.[/B]


    De Paul Koo referentie foto's tonen een waterpomp, de kit voorziet daarin niet dus gaan we er eentje maken.
    Begonnen ben ik met een stuk messing rond 10mm op ongeveer 5 mm uit te steken.
    Daarna gaatje erin van 2,5 mm voor aan de ene zijde de aandrijfas, aan de andere zijde de inlaat (waterzijdig)


    PC292250.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    (Af)ronden met een vijl aan beide zijden en aan een zijde vlak gedraaid en een klein verzetje gegeven, scheelt weer een deksel draaien :-).
    Daarna het overige materiaal afgestoken maar nog een stukje laten zitten want er volgt nog meer.


    PC292252.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Verticaal in de graden verdeelkop en 6 gaatjes 0,8 mm geboord.


    PC292255.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    PC292256.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    De wateraansluiting is een stukje rond 4 mm op een stukje terug gedraaid naar 2 mm (waterslang aansluiting)
    Vervolgens het stuk wat in het slakkenhuis moet opgaan met de dremel en slijpsteentje uitgehold.


    PC292257.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Solderen en vervolgens terug in de draaibank om af te werken en afscheid te nemen van het stompje.


    PC292260.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    PC292264.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    PC292265.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr






    Als laatste een nieuwe waterbuis gebogen van 4 mm koper (in de kit zit een massieve messing stand van 3 mm.


    PC292266.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    Volgende onderdeel is de aansluitbocht om naar boven te komen naar de halfronde waterbuis
    Aftakking maken op de buis en een bevestigingspunt/beugel voor de pomp maken.




    SALUT!




    [HR][/HR][I]Heren, de waterpomp blijft, zoals al gezegd de referentie foto's tonen overduidelijk de pomp ;-)[/I]


    [B]Vervolg van de waterpomp [/B]


    De aansluitbocht voor de waterpomp is klaar, tevens de aftakking op de waterbuis.


    https://flic.kr/p/J5CccM]PC292268.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr








    Omdat ik de plaats van de pomp met bijbehorende beugel moet bepalen heb ik het chassis opgebouwd met de vloerplaat en de motor.
    Vooraan in het chassis zit een dwarsstang waardoor een bus de stang loopt met daaraan de slinger.
    De dwarsstang was foetsie dus de draaibank kwam weer in actie, lekker strait forward, rond 4 mm, 87,41 mm lang met aan de uiteinden een verjonging van 2 mm die in de uitsparing in het chassis schuift.
    Busje eronder gesoldeerd en vervolgens de slinger gemaakt. Verder niks spannends te melden.


    https://flic.kr/p/DnHEAv]PC302271.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/21FLi5F]PC302269.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #7

  7. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    [B]Wiel ophanging, bladveren[/B]


    De motor is voor zover klaar voor spuitwerk en assemblage, nu is de wielophanging aan de beurt.
    Begonnen ben ik met het knippen van 1 mm staalplaat in strips van 9 mm breed. Daarna op lengtes gemaakt, hoekje onder 45 graden geknipt, stapeltjes maken en het boutgat geboord.


    De montage aan de achteras had ik nog niet gedaan omdat ik eerst de veer pakketten klaar wilde hebben.
    In de achteras moest nog een busje van rond 3 mm met een draadgat M2. Dus die eerst gedraaid en draad getapt en vervolgens met een frees de sparing in de as geboord en de busjes erin gesoldeerd.
    Dat was nog wel even een dingetje aangezien de plek van solderen vlak naast de andere reeds gesoldeerde verbindingen zat maar met gedegen voorbereiding en hitte beleid ging het goed.

    Vervolgens de assemblage op de auto om de stand te bekijken, daar moet nog wel wat 'kromming' in aangebracht worden voordat er met de verdere afwerking begonnen kan worden maar het begin is er.


    https://flic.kr/p/DQvr5e]P1142287.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/DQvrEx]P1142288.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Even een witte achtergrond erachter gezet voor een rustiger beeld.


    https://flic.kr/p/DQvsSx]P1142290.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/22pK4n9]P1142293.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Salut!






    [HR][/HR][B]De bladveren gebogen.[/B]


    Ziet IMHO er voor nu een stuk beter uit, gaan het zien waar de auto straks kwa rijhoogte uitkomt als de opbouw gaat beginnen cq klaar is.


    P1162294.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    P1162296.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    Salut!


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #8

  8. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    [B]Aandrijving[/B]


    Ik ben begonnen met de aandrijving, de tandwielen op de achterwielen, de tandwielen aan de versnellingsbak en de ketting die uit de kit komen gaan de vuilbak in.
    Ik had zelf de tandwielen kunnen maken mits ik de juiste frees hiervoor had gehad, maar een dergelijke frees is zeker zo duur als de tandwielen en ketting dus heb ik ze maar gekocht.
    Goed excuus en die frees komt tzt nog wel een keer :-)


    Als eerste heb ik een stuk aluminium van rond 45 mm afgedraaid zodat er een stompje ontstond van rond 8mm met de dikte van het tandwiel.
    Daarop heb ik het grote tandwiel met industrie lijm gelijmd. Na een stief kwartiertje drogen zit dat onbreekbaar vast, je moet er met een behoorlijke soldeer brander op en de boel flink heet stoken om de verbinding te kunnen breken. Maar dit hoeft niet meer los.


    P1172303.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Vervolgens net achter het tandwiel de rem trommel ietsje vernauwd zodat de ketting goed over de tanden kan lopen.
    De messing schijf zit aan de binnenzijde van de remtrommel en wordt met een nog te maken stang vastgehouden aan het frame.


    P1182304.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Op de auto ziet dat er dan zo uit.


    P1182307.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    Om straks in het kleine aandrijf tandwiel 16 gaten te kunnen boren heb ik een hulpje gemaakt, simpel vierkant aluminium afval blokje, gaatje centraal met M8 schroefdraad en met een bout kan ik dan het tandwiel klemmen om in de freesmachine met een bolt circle programma straks de gaten te boren.


    P1172301.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    P1172302.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    [B]Tandwielen[/B]


    Inmiddels ben ik begonnen met de tandwielen voor de aandrijving. Ze hebben elk 2 ringen met gaten, de buitenring 26 mm in diameter heeft 16 gaten van 2.5 mm, de binnenring 16 mm in diameter heeft 32 gaten van 1 mm. De juiste onderlinge afstand bepaal ik met een zogenaamd bolt-circle programma. Dit is een app voor op de telefoon waarin je een aantal parameters ingeeft als diameter van de cirkel waarop de gaten geboord moeten worden, doorsnee van de te boren gaten en het aantal. Het programma geeft vervolgens een lijstje met X en Y co÷rdinaten op 5 decimalen.


    Het meest zenuwslopende is het boren van de 1 mm gaten maar tot nu toe heb ik een tandwiel met een boortje gedaan :-)


    Het boltcicle programma.


    Screenshot_2018-01-24-23-52-30.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Screenshot_2018-01-24-23-52-37.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Screenshot_2018-01-24-23-52-43.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr








    Hier 2 foto's van work in progress op de freesmachine.


    IMG_20180124_215819.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    IMG_20180124_215827.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    Salut!




    [HR][/HR][B]Aandrijf Tandwielen[/B]


    Vandaag de bussen gemaakt waarop de aandrijf tandwielen bevestigd worden.
    Hier in dry fit met de tandwielen en de ketting.


    P1282314.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    P1282315.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    P1282316.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Salut!




    [HR][/HR][B]Aandrijving remmerij en wagenhoogte.[/B]


    Ik heb achter de wagenhoogte aangepast.


    Zo was het,


    P1162294.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    En nu bijna 10mm lager gezet, daarmee komen de schommels rechter op te staan. Voorlopig laat ik het achter zo staan.


    P2042321.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    En de remtrommels zijn ook klaar, de torsiestang waarmee ze aan het frame bevestigd zijn en de arm voor de remkabel gemaakt e het geheel gesoldeerd.


    P2042320.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    P2042319.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    P2042318.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




    P2042317.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr






    Salut!




    [HR][/HR] [B]Aandrijf Tandwielen rework.[/B]


    N.a.v. de opmerking van Roy begonnen de tandwielen en dan met name de onronde cirkels met gaatjes me toch steeds meer en meer te irriteren (bedankt Roy , je hebt me toch zover weten te krijgen:-))


    Aangezien ik de tandwielen destijds al dubbel had ingekocht, voor een paar euro per tandwiel wilde ik sowieso reserve, je weet immers nooit wat er mis kan gaan.
    Gaat het mis en moet je nieuwe kopen is altijd de vraag 'zijn ze er nog?' en de extra verzendkosten die komen er dan ook bij dus dat loonde zich wel.


    Dus.......... een nieuw hulp stukje gemaakt om ze op de veel kleinere unimat met verdeel apparaat op te kunnen spannen en nieuwe gaatjes te boren.
    Klein dingetje, de mini verdeelschijven van de unimat hebben een vaste verdeling lees, aantal stappen per 360 graden, ik heb alle 4 de schijven maar kon daarmee niet op de originele verdeling uitkomen van 17 grote en 32 kleine gaten, dus het aantal grote gaten zijn er 15 geworden en de kleine gaatjes zijn er 30 geworden, kniesoor die daar op let, denk eraan Roy, je laat het!!.


    De diameter van de gaatjes heb ik ietsje vergroot omdat het aantal verkleint is zodat het optisch meer origineel lijkt.


    Ik heb geen actie foto's van het verdeel apparaat in actie maar dit ziet er ongeveer zo uit. Op de foto staat hij nu rechtop met een spantang-houder, in de situatie met de tandwielen is het verdeel apparaat liggend gemonteerd met een drieklauw erop waarin ik het hulpstuk met de tandwiel kon opspannen..


    https://flic.kr/p/DdpJcu]P8162053.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    En zo zien ze er nu uit.


    https://flic.kr/p/243Xbg3]P2052323.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    [B]Salut![/B]


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #9

  9. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    [B]Velgen.[/B]


    De velgranden zijn aangepast op de houten velgen, daarvoor moesten de plastic spaken eruit en de buitenste velgrand op maat gedraaid worden zodat deze op het houten binnen deel past.
    Een velgrand sprong tijdens het uitdraaien uit de drieklauw en moest vanwege daardoor ernstige beschadiging vervangen worden voor een bruin reserve exemplaar wat ik nog had.


    De houten spaken zijn geschuurd, daarvoor heb ik eerst op het hart v.d. spaken een potloodlijn gezet zodat ik een richting had waar naartoe te schuren.


    Het frame staat op de wielen.




    [B]Voor[/B]


    https://flic.kr/p/24ekjwM]P2102325.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    [B]Achter[/B]


    [B]https://flic.kr/p/22RWPnM]P2102326.jpg[/url[B]] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark [B]Nijenhuis[/B][B], on Flickr[/B]




    [B]Overzicht.[/B]


    https://flic.kr/p/22RWNeK]P2102324.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis, on Flickr




    Het geheel staat aan de voorzijde nog 0,5 cm hoger dan achter, dat gaan we nog corrigeren, maar ik ben tevreden met het resultaat tot nu toe.




    [B]Salut![/B]
    [HR][/HR]

    [B]Besturing, vloer & dashboard.[/B]


    Inmiddels is de besturing, althans het stangenwerk daarvoor zover klaar. Ik heb geen foto's van de bouwwijze maar het is een hevel (koper) met op het uiteinde een vork die weer middels 2 bussen met lagers verbonden is met de stuurstang, De verbindings stang moet nog ietsje omhoog zodat deze evenwijdig aan het frame loopt.


    https://flic.kr/p/234K1Zr]P2172332.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Volgende stage is de vloer en het dashboard, hiervoor het ik een plank eiken naar 3 mm gezaagd. Vervolgens de groeven gezaagd met een resinzaag en iets uit gevijld met een driekant vijltje om de veer/groef verbinding na te bootsen. Ook de onderzijde van de vloer en de achterzijde v.h dashboard omdat beiden zichtbaar zijn als je om het model heen zou draaien en wellicht plaats ik hem tzt op een spiegel.


    https://flic.kr/p/24n4Vc3]P2172334.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Ik heb ook nog het 'potje' nagemaakt wat vlak voor de bijrijder op de vloer is gesitueerd. Geen idee wat het doet.


    https://flic.kr/p/Gif9Lf]P2172336.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/24n4WCu]P2172337.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    Ook de pedalen zijn klaar, in het origineel zit er een kruis patroontje op, maar hoe doe je dat op een vlak stuk als je geen stempel hebt en geen pers......
    Om te beginnen heb ik een stuk messing van rond 15 mm voorzien van een kartelpatroon (circa 9 mm breed) in diamant zoals ze dat noemen. Vervolgens heb ik met een frees van 14 mm het geheel uitgeboord en daarna dat deel afgestoken. Je houd dan een ring met een kartelpatroon over. De ring heb ik vervolgens verzaagd in 3 delen, elk deel verhit en in de bankschroef vlak geperst. Vervolgens kon ik ze verder bewerken om pedalen te krijgen.


    https://flic.kr/p/24r4Bnv]P2172338.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/23mduiJ]P2172339.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/23mduPy]P2172340.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    En een proef plaatsing.


    https://flic.kr/p/23mdnwC]P2172330.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/23mdkJQ]P2172328.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/Gif4BN]P2172327.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    [HR][/HR]

    [B]Olie tank.[/B]


    De F2 kende een best wel vooruitstrevend smeer systeem, tal van leidingen voorzien de vitale delen van de motor van olie die centraal opgeslagen is in de auto, namelijk hier.


    https://flic.kr/p/23zL1sS]P2242352.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    De tank is bevestigd met beugels aan het motorblok. De exacte manier hoe de beugels en de bevestiging zijn gebouwd is niet te achterhalen dus de kop laten werken.
    Het deksel van de vultrechter is scharnierend. Aan de onderzijde zitten de aansluitingen voor de leidingen. Het blok is nu bijna zover klaar om gespoten en afgebouwd te worden.


    https://flic.kr/p/GwPqru]P2242349.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/23imTCx]P2222345.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/23zKVsb]P2222342.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #10

  10. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    [B]Schokbrekers.[/B]


    Men heeft ook iets van demping (schokbreker) bedacht dat middels wrijvingsweerstand werkt. Van de originele uitvoering zijn meerdere goeie foto's. Aan het frame zit een een beugel om een schijf geklemd (Die noem ik voor het gemak de schokbreker) daaraan een hevel met een stang die op zijn beurt weer in een blok op de bladveer zit. Als de auto in veert gaat de stang omhoog en drukt via de hevel tegen de schokbreker aan, doordat de schokbreker 'wrijvingsweerstand' heeft krijgt zal alles vertraagd worden als ware het een schokbreker.


    Blokjes gemaakt en op de vooras gesoldeerd. Nu nog de beugels maken die door de vooras heen zitten om het blok op zijn plaats te houden.


    https://flic.kr/p/24ExeFa]P2242353.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/GwPsJL]P2252355.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/23zL4AW]P2252356.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    [HR][/HR]

    [B]Schokbrekers vervolg[/B]


    En weer verder met de schokbrekers. Op een stuk rond 1,6 mm van 32 mm lang op de uiteinden 5 mm draad getapt, deze gebogen tot een U beugel en gemonteerd met moer op de vooras.


    https://flic.kr/p/F57cUF]P2252357.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/F57dg2]P2252358.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    https://flic.kr/p/24J8iUp]P2252359.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    En een proef passing op de auto.


    https://flic.kr/p/24EoALL]P2252367.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    https://flic.kr/p/24EoBDY]P2252370.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Zie hier niet dat de stang nog niet helemaal goed zit dus dat ga ik nog aanpassen zodat de stang mooi in de bus past.


    En al kijkende naar de foto's viel me nog een detail op wat pocher ook maar heeft weggelaten. Zoals ik het zie zijn het een soort van 'stootblokken' die als de auto te ver door veert de klap opvangen.




    [B]Salut![/B]


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #11

  11. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    [B]Radiateur[/B]


    Voor het maken van de motorkap moet de radiateur op zijn plek zitten, ook hier weer kleine doch arbeidsintensieve aanpassingen gedaan, ten eerste de bevestiging van de radiateur aan het chassis vervangen.
    De bevestiging was uitgevoerd in onooglijk dik plastic, op een van de voorgaande foto's is het wel zichtbaar.
    Dus met wat staaf messing en plat messing andere houders gemaakt daarbij ook 2 passende schroeven gemaakt, geheel op het frame met 2k lijm en bouten vastgezet.
    Als laatste aanpassing twee 'profielplaten' uitgezaagd en links en rechts op de messing omlijsting van de radiateur gesoldeerd.


    https://flic.kr/p/24Zmvb7]P3102389.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    Daarna van 3 mm roodkoperenbuis de beugels gebogen voor de leren riem die de motorkap gesloten houd.


    https://flic.kr/p/24Zmw25]P3102390.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


    En dan nog de voetenbak voorzien van wat klein detail, een flens voor de doorlaat van een leiding (olie of brandstof geen flauw idee maar er zit er een aan beide zijden.
    De klinknagels vind bij nader inzien te groot, hopelijk krijg ik ze er nog uit, ze zitten gelijmd met CA........


    https://flic.kr/p/24ZmxqN]P3102392.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




    [B]Salut![/B]


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #12

  12. MODEL A MODEL's Avatar Yearly Subscriber
    Name
    don
    Join Date
    Feb 2017
    Posts
    2,161
    Hello Mark!

    Very nice work, well thought out.

    -Don
    -craftsmanship is a lifelong project of
    self-construction and self determination
    QUOTE QUOTE #13

  13. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    I was planning to do the louvres in the bonnet with my mill just like propellor and Jo NZ tit but the longer I think about the idea to mistreat my mill the more I wanted an other solution, so on Monday start searching on the web and within 10 minutes I found this.

    Some specs:

    Height : 40 cm
    Depth: 40 cm
    Width : 18 cm
    Table measures 12 x 12 cm
    capacity between the table and the column 21 cm
    Weight: I don't have an old scale, and the we have is a glass type thing and my wife will kill me for sure if a break it, but I guess it weigth is approx 40 kilograms
    Cost me just $61 including the shipping.

    I have it already cleaned, give it some new grease and all it needs is a new knob on the end of the lever and a handle.
    I Call it the green beast

    P3142398.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr



    Next job wil be making the stamp and die to make the louvres.


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #14

  14. Haddewade's Avatar Established Member
    Name
    Mark
    Join Date
    Jul 2013
    Posts
    131
    Today some hobbyshop time to complete the green beast.

    Made the toolholder, end knob and handle on the lever, ready for the next fase, making the stamp and die.

    P3172407.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


    Fiat F2 Racer
    QUOTE QUOTE #15

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  

Quick Scale Calculator

 
Scale Calculator   Scale Factor   Real Size:     + Deluxe Scale Calculator
  1: th   Which equals Convert measurement: Reset or clear:  
  Any Scale   Scale Size:     + Deluxe Metric Calculator
 
Top